Urządzenia Systemu FALA to tzw. falomaty i czytniki kart. Służą one do zakupu biletów elektronicznych zarówno przez osoby posiadające konto w FALI, jak i bez takowego.
FALA już w komunikacji miejskiej. Jak kupić bilet?
- Mniej więcej na środku pojazdu znajdziemy falomat, czyli biletomat Systemu FALA. Wybieramy na ekranie bilety, które chcemy kupić, zatwierdzamy transakcję i płacimy, zbliżając kartę płatniczą lub Kartę FALA do ulokowanego w dolnej części falomatu terminala płatniczego. Cała operacja zapisuje się w Systemie FALA, a w przypadku kontroli przykładamy jedynie użytą przy zakupie kartę do urządzenia kontrolera – wyjaśnia Radomir Matczak, prezes spółki InnoBaltica.
Inny wariant podróży to zakup biletu przez zbliżenie Karty FALA lub karty płatniczej do jednego z czytników, czyli mniejszych urządzeń zainstalowanych przy drzwiach pojazdów. Każdy pasażer korzystający z tej opcji zakupi automatycznie bilet jednoprzejazdowy. Obowiązuje przy tym wyłącznie sygnalizowanie startu podróży (check-in) bez konieczności zgłaszania jej zakończenia (check-out). Przyłożenie Karty FALA lub płatniczej do czytnika jest tożsame z kupnem biletu, co potwierdzi komunikat o rozpoczęciu podróży na ekranie.
Co w przypadku pasażera, który chce skorzystać z czytnika, a przysługuje mu ulga?
- On również ma możliwość wygodnego korzystania z FALI. Konieczne jest uprzednie założenie indywidualnego konta w FALI i jego spersonalizowanie, w tym ustawienie odpowiednich zniżek oraz przypisanie karty do tego konta. W tej sytuacji, po przyłożeniu karty system automatycznie naliczy bilet jednoprzejazdowy z właściwą ulgą. Z kolei osoby posiadające bilety okresowe zakupione w Systemie FALA – przez portal lub aplikację – nie muszą rejestrować ani wejścia ani wyjścia z pojazdu - informuje Cyprian Maciejewski, rzecznik prasowy Innobaltica.
Wykonawca systemu, firma Asseco Data Systems, oraz spółka InnoBaltica zaplanowali, iż testowe uruchomienie urządzeń w trójmiejskich pojazdach odbędzie się w dwóch krokach.
– Aktualnie udostępniamy usługę w tramwajach i trolejbusach. Uznaliśmy z naszymi partnerami, m.in. organizatorami transportu, że pierwsze dni wymagają aktywnej asysty technicznej w terenie, której nie da się jednocześnie zapewnić całemu trójmiejskiemu taborowi. Dlatego autobusy ZTM Gdańsk oraz ZKM Gdynia, w tym linie sopockie i podmiejskie, zostaną włączone do FALI w kolejnym, nieodległym, kroku – mówi Paweł Kondzielewski, dyrektor projektu w InnoBaltice.
CZYTAJ TAKŻE:Prof. Piotr Stepnowski rektorem Uniwersytetu Gdańskiego na kolejną kadencję
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?